Oh my buddha - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Paulien - WaarBenJij.nu Oh my buddha - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Paulien - WaarBenJij.nu

Oh my buddha

Blijf op de hoogte en volg Paulien

02 November 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

Paar dagen Kampot waren geweldig, merk toch dat ik minder met grote steden heb en des te meer met de schattige plaatsjes her en der. Overdag met name rondgecruisd met de scooter (rob zullen we een scooter nemen?). We zijn o.a. een berg opgescooterd (supervette weg om met je scooter omhoog en naar beneden te kijken, met een prachtig uitzicht!). En we hebben een peperplantage bezocht, plus geweldige grotten waarbij we na 250 treden omhoog lopen, diezelfde afstand zijn afgedaald in de grot zelf (mijn broek was zwart door alle onmogelijke manoevres die we moesten uithalen om heelhuids naar beneden te komen). De Cambodjaanse kindjes die ons vergezelden hebben ons nog geleerd niet zo vaak oh my god te zeggen, maar in plaats daarvan oh my buddha! Wat we braaf deden.

Overdag hebben we dus telkens de omgeving verkend en in de avonden voornamelijk gechilld in het hostel waar we leuke mensen hebben leren kennen. Zo hebben we gekingds, een geweldig meerstemming canon van awimaweb neergezet (ja, de disney one) en wederom werd er gitaar gespeeld. Ook hebben we een keer een sunset boat cruise gedaan, een boot afgehuurd met de hele groep. Omdat Miranda en ik vooral de kaas missen (dat zal niemand verbazen) en de wijn, besloten we om onszelf eens goed te verwennen. De kaas met crackers waren heerlijk maar de witte wijn uit een winery uit de omgeving was misschien toch niet zo'n goed plan. We vonden het al vreemd dat het per fles maar 2 dollar kostte, maar dit heeft er wel voor gezorgd dat we er 2 hebben gekocht. Beter mee verlegen dan om verlegen! Toen we de fles uit de verpakking haalde (hmm die verpakking dat was misschien aanwijzing nummer 2), bleek echter dat het niet om een witte wijn te gaan (WAAROM zetten ze dat er dan op??!) maar om een soort foute naar gootsteenontstopper ruikende sterke drank van een procentje of 35. Gelukkig kon je die ook mixen met cola dus onze avond was weer goed.
Na Kampot, op weg gegaan naar Battambang: een klein stadje in de buurt van Siem Reap. De stad is klein, schattig maar er gebeurt niet veel. We hebben onszelf hier een dagje rust gegund (beetje shoppen in de shopping mall, pizza, mexicaans en oreo cookie ijs gegeten (oops) en een massage gehad van een blinde persoon. Toen hij vroeg of ik medium of hard wou, ben ik blij dat ik medium heb geantwoord! Medium was het niet, een bezoek bij de fysio is er niets bij. Verder hebben we samen met 2 Canadese chicks (Keara en Amy, waar we bijna 2 weken mee zijn omgegaan) een tuktuk gehuurd en ons een hele dag laten rondrijden. Eerst naar de bamboo train en later naar de banan temple (eerste indrukwekkende tempel die ik heb gezien). De rest is allemaal super kitsch. Deze tempel was in het jaar 1100 een soort uitgehouwen uit steen en staat boven op een heuvel. Later zouden we nog andere dingen gaan bezoeken maar helaas kreeg onze tuktuk scooter een lekke band! In de middle of nowhere maar gelukkig was er een hutje in de buurt waar een hele familie woont. Ze hebben ons goed geholpen! In ruil daarvoor hebben miranda en ik een pet en horloge afgestaan aan de kindjes, die daar echt onwijs blij mee waren. Later heb ik nog kleren voor ze gekocht die de tuktuk chauffeur als het goed is daar gaat afleveren!

We zijn nu ondertussen in Siem Reap in Cambodja. We zijn hier gekomen met een leuke boottocht vanaf Battambang. Met de bus duurt het 2u, met de boot 6u. Maar het is echt een aanrader! Al is het way overpriced en zit je met 40 man in een kleine boot, als je een plek vooraan claimt (wat wij natuurlijk hebben gedaan) is het uitzicht echt geweldig. Je vaart langs kleine (drijvende) dorpjes, over meren, tussen drijvend struikgewas met een doorgang die net zo breed is als de boot zelf. Siem Reap is een leuk stadje, eigenlijk heel anders dan Phnom Penh (waar je niet al te lang hoeft te spenderen). Siem Reap heeft schattige marktjes, een leuk backpackers leven en heerlijk eten. Heel chill hier! We zijn er al een dag of 5 en het gaat nog niet vervelen. Vlakbij Siem Reap ligt Angkor Wat (grootste religieuze gebouw ter wereld) en nog veeeele andere voornamelijk hindoeïstische tempels (deze zijn gemaakt van steen en niet kitsch, in tegenstelling tot de buddhistische tempels. De meeste tempels zijn prachtig en helemaal verweerd want ze bestaan al sinds ongeveer 1100. We hebben hier 3 dagen gespendeerd, waarvan 1x een zonsondergang en 1x een zonsopgang meegemaakt (om 4u snachts hiervoor opgestaan, het moet niet gekker worden!). ‘s Avonds gaat het tempels bezoeken in Siem Reap gewoon door, zo heb je bars als ‘Angkor What?’ en ‘Temple bar’. Zo ook met halloween, wat mijn eerste halloween was die ik ooit heb gevierd. Omgekleed en al stonden we zo’n beetje als enige verkleed in de club. Maar het was een leuke avond en ook de laatste avond met Keara en Amy.

Nou ik ga even een duik nemen in het zwembad van mijn hostel,
Tjuus!
X

PS foto's staan natuurlijk op facebook!

• 03 November 2012 - 15:12

Jolique:

Hi lieve Paulien,

Wat geweldig wat jullie allemaal zien en beleven, om jaloers van te worden hoor. In onze jeugd werd dit niet gedaan maar ik heb heel wat gemist als ik dit zo allemaal lees. De mensen die je ontmoet, de ervaringen, alles bij elkaar echt een superbelevenis.
    Geniet maar heerlijk verder en wees voorzichtig.

Dikke knuf, Jolique (en uiteraard ook van Jos)

• 03 November 2012 - 15:47

Jeanine:

Wat ben ik toch ongelofelijk trots op je als ik al die mooie verhalen lees! Echt geweldig wat je allemaal mee maakt!! Xxxx

• 05 November 2012 - 07:06

Daphne:

Leuuuukk!! Ga het allemaal van je horen :)

• 05 November 2012 - 20:16

Denise:

Super gaaf weer! Leuk idee die scooter, kunnen we in de zomer lekker langs de boulevard scooteren ;) Ik haal Rob wel over! Xx

• 15 November 2012 - 09:08

Soof:

Liefieeee klinkt vreselijk allemaal!!! Kom maar weer terug!!!!
    X